@article{oai:twcu.repo.nii.ac.jp:00024733, author = {加茂, 富美子}, issue = {2}, journal = {東京女子大學論集}, month = {Apr}, note = {幼児の社会性の発達に関する研究の第一歩として,その集団を分析する手掛りを得ることを目的とした。幼児に対しては行動観察が主としてとられている方法であるが,ソシオメトリック・テストもその一方法である。幼児においては不適当であるとされている原因をとりのぞくため,写真を使用した面接法をとり,ソシオメトリック・テスト自体の信頼性を求めた。即ち,長短の期間を設けることによりテストを施行した結果期間が長くなるにつれ,継続テスト間の相間は系統的に低くなることが見出されたので,この方法は幼児の判断自体には信頼性があるという結論を得た。そこで,テストの結果から,この集団の分析がなされた。(1)男児集団と女児集団の結びつきは異っている。即ち,男児集団においては選択も排斥も対象は同性であるのに対し,女児集団においては,選択の対象は同性,排斥は異性へと向けられており,異性を排しつつ同性でのまとまりをみせている。(2)これら男女集団内には,それぞれ年長グループと年少グループが存在し,そこに属するメンバーは比較的固定している。男児集団においては,年少グループの年長グループへの接近がみられる。, We have been planning to investigate the socialization process in preschool children, and this is the first report of the research about the development of the group structure carried out during the last three years. It is often said that sociometric score is a useful measure to know the group structure, but when we investigate the preschool childern, there are some difficuties to use this technique. Then we devised the picture-sociometric tests, suggested by Marshall and McCandless. Twenty-six preschool childern of the Yoji Group (Kindergarten) of Tokyo Woman's Christian College were observed for one year. And eight sociometric tests were given to the Ss, the test periods changing from week to four months. It was shown that the test-retest reliability of our technique was considerably high, so we analyzed the group structure based on these data. Some sex differences were found through eight test scores. (1) It is clear that the same sex get together, that is, they tend to choose the same sex as the intimate in both boys and girls. On the other hand, their rejection score concentrate on boys, that is, both boys anb girls tend to dislike boys only. (2) There are two groups, the older and the younger ones, in both sexes from the first time. In boys' groups, we observe some members moving from one group to another, but we do not find this fact in girls' groups.}, pages = {137--153}, title = {幼児の集団構造に関する縦断的研究}, volume = {13}, year = {1963} }